Indlæser...

UFORUDSIGELIGT VM I VENTE

Verdensmester Bartosz Zmarzlik – Foto: BSI/IMG

For 76. gang skal speedwaysporten hylde klodens bedste speedwaykører. Danmark skal tilbage til 2008 for at finde den seneste senior-verdensmester i form af Nicki Pedersen. Det er også første gang i 27 år, at der ikke køres et individuelt VM-løb på dansk grund.

Af Ib Søby

Det er naturligvis den verdensomspændende corona-situation, som gør, at dette års VM i speedway – uanset resultatet – allerede er sikret en særlig plads i historiebøgerne. Ikke siden afbrydelsen omkring 2. verdenskrig, har afviklingen af verdensmesterskabet måtte afvige så markant fra den oprindelige turnering og været snublende nær en regulær aflysning.

Men den polske ”corona-ordning” i juni måned sendte stort set hele verdenseliten til det speedway-elskende land. PZM fik en liga i gang, og derfor bliver VM i år, med en afstikker til Prag, også en polsk affære.

Om det også bliver en polsk affære rent sportsligt, er vanskeligt at gisne om. De store baner i Wroclaw, Gorzow, Prag og Torun passer glimrende til den type kørere, som normalt befinder sig godt på østeuropæiske baner. Men det spiller jo også ind, at der køres to VM-løb på to dage over fire weekender på kun fem uger. Det giver en helt anden og ukendt rytme hos både kørere og mekanikere.

Kort sagt kan motorerne og materiel opføre sig vidt forskelligt med 24 timers mellemrum.

I 1987 kørte man om VM over to afdelinger på to dage i Amsterdam. Dengang vandt Hans Nielsen foran Erik Gundersen og amerikanske Sam Ermolenko. Men hvis man nærstuderer de to løb i Amsterdam, var der – på en lignende eftersommerweekend – ganske interessante udsving.

https://en.wikipedia.org/wiki/1987_Individual_Speedway_World_Championship

VM-favoritterne

Et kig på den polske rangliste efter 11 liga runder vil fremhæve Emil Saytfudinov, Bartosz Zmazlik, Artem Laguta og Martin Vaculik som topfavoritter.

Men banerne bliver jo præpareret ganske anderledes, når der er tale om VM Grand Prix, og derfor må danske Leon Madsen også regnes med til den eksklusive gruppe af guldkandidater.

Madsen kørte et flot EM i juli måned, men tabte alligevel til britiske Robert Lambert. Samtidig er hans polske klub, Czestochowa, ramt af en tsunami af problemer efter en match mod Gorzow, hvor man angiveligt havde lavet fejl med banen. Klubbens cheftræner, den syvdobbelte polske Hold VM guld-coach Marek Cislak, har forladt klubben med omgående virkning, og forleden blev klubben dømt taber med 0-40 til Gorzow.

Marek Cislak og Leon Madsen – Foto: BSI/IMG

Det er sikkert ikke noget, som Leon Madsen tænker på i weekenden, men presset på danskeren er langt større i år end i fjor, hvor han vandt alles hjerter med sin spektakulære kørsel og den formidable afslutning, hvor han var uhyggelig tæt på VM-titlen.

 Han var også en darling i de polske medier, fordi han lever og bor i Polen, men det har ændret sig drastisk, fordi han nu ses som en farlig konkurrent til Zmarzlik, Dudek og Janowski.

Nu er de polske medier imod Leon Madsen, og tabloide aviser skriver af og til de værste usandheder om den danske speedwaystjerne.

Det bliver også uhyre spændende at se, hvor britiske Tai Woffinden egentlig befinder sig. Han havde masser af problemer i 2019, og vil med djævlens vold og magt tilbage til den absolutte top.

Så er der folk som Jason Doyle, Frederik Lindgren, Patryk Dudek og Maciej Janowski. De kan vinde løb, men er de stabile nok til en VM-titel?

Tai Woffinden og Maciej Janowski – Foto: BSI/IMG

Vi skal dog huske, at de to afdelinger i Wroclaw udgør 25 % af årets samlede VM-løb, og både Tai Woffinden og Maciej Janowski kører til dagligt i Wroclaw.  Janowski er byens store speedwayhelt, og kommer han ud af weekenden med en ordentlig bunke point, kan han blive en alvorlig VM-udfordrer i Gorzow, Prag og Torun.

Niels Kr. Iversen har døjet med en håndskade, men hvis han er fit of fight, kan han med sin store rutine også se frem til at blande sig i medaljestriden.

Fra dansk side vil man selvfølgelig også have et godt øje til 2019-europamesteren Mikkel Michelsen, der blev permanent VM-deltager på bekostning af en skadet Martin Smolinski. Mikkel har alt at vinde og intet at tabe, men at slutte i top seks – som ifølge de nye regler giver direkte adgang til 2021 – er nok for optimistisk at håbe på. På den anden side er det Mikkels tredje chance for deltagelse næste år, han missede sin EM titel og havde en problematisk Grand Prix Challenge.

Han kan gå hen og overraske i de næste fem uger.

Glem heller ikke Matej Zagar, Lindbäck og Fricke.

Det bliver et uforudsigeligt VM.

Wroclaw

Verdensmester Bartosz Zmarzlik vandt i Wroclaw sidste år, da Stadion Olympic efter en omfattende renovering kom tilbage i VM-kalenderen.

Selve stadion blev bygget i 1928 med henblik på fodbold, og med tyskernes overfald på Polen i 1939, blev stadion navngivet efter feltmarskal Herman Göring. Allerede omkring de Olympiske lege i Berlin 1936 forestillede nazisterne sig nemlig, at det 3. Rige i al fremtid skulle være vært for de Olympiske Lege, og de havde udset Wroclaw (Breslau) til enkelte idrætsgrene i 1940. Det blev som bekendt aldrig til noget.

Niels Kr. Iversen og mekaniker i Wroclaw 2019 – Foto: BSI/IMG

I efterkrigstiden holdt speedway sit indtog på stadion, og Wroclaw vandt mange gange sølv og bronze i den polske liga, inden det blev til guld i 1993,1994, 1995 og 2006.

Dansk speedway har også gode minder fra Wroclaw.

Ole Olsen blev nummer seks ved VM i 1970, året før han blev verdensmester, og i 1993 vandt Gert Handberg bronze i Wroclaw. Efter grandprix-systemets indførelse i 1995, har også Tommy Knudsen, Bjarne Pedersen og Nicki Pedersen stået øverst på podiet i Wroclaw. 

Nyt Pointsystem

Gennem mange sæsoner har speedwayfans oplevet, at en kører kan vinde et grandprix, mens en konkurrent kan score flere VM-points i samme grandprix. Fra fredag indføres et nyt og mere logisk pointsystem, som sikrer, at grandprix-vinderen også er den som scorer flest point.

Det nye system – som er anført nederst – giver 20 VM-point til grandprix- vinderen, 18 til nummer 2, 16 til nummer 3 og 14 til nummer 4.

Det vil stadig være de indkørte heatpoints, som afgør, hvilke otte kørere, der skal ud i de to semifinaler. Men med det nye system bliver kampen om at komme i selve finalen strammet hårdere. Der er fx 6 VM-point til forskel på den, som bliver nummer fire og den, som bliver nummer ni.

De fire semifinalister, som ikke når finalen, vil opnå VM-point efter hvor mange heatpoint, de har scoret den pågældende aften. I tilfælde at pointlighed gælder det kendte system med flest førstepladser, andenpladser osv.

Det samme gælder for kørere, som ikke når semifinalerne.

Weekendens dommer er svenske Krister Gardell.

Feltet:

1.   Bartosz Zmarzlik, POL

2.   Leon Madsen, DEN

3.   Emil Saytfudinov, RUS

4.   Frederik Lindgren, SWE

5.   Martin Vaculik, SLK

6.   Maciej Janowski, POL

7.   Jason Doyle, AUS

8.   Patryk Dudek, POL

9.   Matej Zagar, SLO

10. Niels Kr. Iversen, DEN

11. Artem Laguta, RUS

12. Antonio Lindbäck, SWE

13. Tai Woffinden, UK

14. Max Fricke, AUS

15. Mikkel Michelsen, DEN

16. Cleb Chugunow RUS – wildcard i Wroclaw

SGP 2020:

28. august, Olympic Stadium, Wrocław

29. august, Olympic Stadium, Wrocław

 11. september, Edward Jancarz Stadium, Gorzów

 12. september, Edward Jancarz Stadium, Gorzów

 18. september, Marketa Stadium, Prag

 19. september, Marketa Stadium, Prag

 02. oktober, Marian Rose MotoArena, Toruń

 03. oktober, Marian Rose MotoArena, Toruń

Det nye pointsystem:

1st: 20

2nd: 18

3rd: 16

4th: 14

5th: 12

6th: 11

7th: 10

8th: 9

9th: 8

10th: 7

11th: 6

12th: 5

13th: 4

14th: 3

15th: 2

16th: 1

17th: 0

18th: 0

Det er interessant at bemærke, at såfremt det nye pointsystem havde været gældende i 2019 var Leon Madsen blevet verdensmester med 154 point foran Bartosz Zmarzlik med 147.

Madsen scorede 130 mod Zmarzliks 132.

Alle løb starter kl. 19.00 og vises i Danmark på Viasats kanaler.

Seneste nyheder

BEGRÆNSET PUBLIKUM TIL DM FINALE

Efter fredagens nye corona-restriktioner må Vojens Speedway Center kun have 500 personer på stadion til årets DM finale, onsdag den 30. september. Fraregnet kørere, mekanikere og officials, bliver der hermed kun plads til omkring 300 publikummer. Samtlige billethavere...

DM Finale 2020: COVID-19 opdatering

Fredag har statsminister Mette Frederiksen meddelt, at der fra lørdag den 19. september til søndag den 4. oktober indføres yderligere restriktioner for at komme de stigende Covid-19-tal til livs, og det indebærer blandt andet, at det igen bliver med maksimalt 500...

DM BILLETSALG SKUDT I GANG

2.000 speedwayfans kan nu sikre sig adgang til at opleve opgøret om at træde ind i kongerækken af danske mestre. De 700 som i forvejen havde købt billet, er sikret adgang. Trods store ekstra udgifter til fx stole, hegn og andre corona-foranstaltninger har ledelsen på...

NICOLAI KLINDT SKIFTER TIL SES – SØNDERJYLLAND ELITE SPEEDWAY

Foto: Klindt Racing Fra 2021 får den 31-årige danske speedwaystjerne Nicolai Klindt ny hjemmebane i Metal Speedway League. Han bytter Moldow Arena i Holsted ud med Vojens Speedway Center. Af Ib Søby Efter ni sæsoner i landets mest vindende klub, Holsted, søger...

Del på sociale medier