Et nyt pointsystem. Top seks giver adgang til næste sæson. Fem permanente wildcards, og grandprix plads til Europamesteren. Disse fire – markante – ændringer indfører den internationale motorunion FIM fra 2020.
Af Ib Søby
Gennem flere sæsoner har speedwayfans oplevet, at en kører kan vinde et grandprix, mens en konkurrent kan score flere VM points – i samme grandprix. Fra 2020 indføres et nyt og mere logisk pointsystem som sikrer, at grandprix vinderen også er den som scorer flest point.
Det nye system – som er anført nederst – giver 20 VM point til grandprix vinderen, 18 til nummer 2, 16 til nummer 3 og 14 til nummer 4.
– Vi ønsker at harmoniserer mesterskabspoint i VM stillingen, for at sikre at vinderen også er den som scorer flest point. Det ser man også i Formel 1 og andre store internationale konkurrencer, og vi tror, at det nye system kan tiltrække flere publikummer til sporten, siger den italienske FIM boss Armando Castagna i et officielt statement til speedwaygp.com
Det vil stadig være de indkørte heatpoints som afgør hvilke otte kørere som skal ud i de to semifinaler, men med det nye system bliver kampen om at komme i selve finalen strammet hårdere. Der er fx 6 VM point til forskel på den som bliver nummer fire og den som bliver nummer ni.
De fire semifinalister som ikke når finalen vil opnå VM point, efter hvor mange heatpoint de har scoret den pågældende aften. I tilfælde at pointlighed gælder det kendte system med flest førstepladser, andenpladser osv.
Det samme gælder for kørere som ikke når semifinalerne.
…
For at skabe en bedre synergi med EM serien, som drives af polske One Sport, får Europamesteren også tildelt en grandprix plads.
– Vi ønsker at give kørerne en anden mulighed end Grandprix Challenge. Samtidig styrker vi EM serien, og giver resultaterne større sportslig betydning, forklarer Armando Castagna.
Såfremt denne regel havde været indført i år, ville danske Mikkel Michelsen have indløst grandprix status fra 2020.
…
Det officielle statement fra FIM giver ikke en uddybelse om hvorfor der skæres ned fra top 8 til top 6, i forhold til den direkte adgang til kommende sæson. Den ene plads tildeles europamesteren, men samtidig øges de permanente wildcards fra 4 til 5, hvilket vil give FIM og VM-arrangør BSI/IMG et større råderum, i forhold til at inviterer kørere til at deltage i grandprix serien.
Selve kvalifikationssystemet og grandprix Challenge med tre pladser bliver der ikke lavet om på.
FIM og BSI/IMG beslutter også hvem der tildeles reservepladser.
…
Sæsonkalenderen for 2020 offentliggøres søndag.
Grandprix feltet:
6 fra VM stillingen
3 fra Grandprix Challenge
1 Europamester
5 permanente wildcards
1 lokalt wildcard til hvert grandprix
Det nye pointsystem:
1st: 20
2nd: 18
3rd: 16
4th: 14
5th: 12
6th: 11
7th: 10
8th: 9
9th: 8
10th: 7
11th: 6
12th: 5
13th: 4
14th: 3
15th: 2
16th: 1
17th: 0
18th: 0
Det er interessant at bemærke, at såfremt det nye pointsystem havde været gældende i 2019 var Leon Madsen blevet verdensmester med 154 point foran Bartosz Zmarzlik med 147.
Madsen scorede 130 i år mod Zmarzliks 132.