I over 50 år har landets bilister på tankstationer, i supermarkeder og byggemarkeder stødt på det velrenommerede danske bilpleje varemærke Basta Car Care. Nu kommer speedwayfans også til at møde Basta, som netop har lanceret en ny serie under navnet Basta Green Line.
Af Ib Søby
Basta Car Care har været synlig på Vojens Speedway Center de sidste par år, men den fornyede aftale er led i en større markedsføringsstrategi, hvor den nye miljøvenlige serie Basta Green Line skal lanceres i hele Skandinavien.
Basta Car Care, som blev grundlagt i Vangede ved Gentofte i 1966, var en årrække på svenske hænder, inden virksomheden i 2019 blev købt af det Kolding-baserede non food handelsselskab Sam Partner A/S.
– Basta er et solidt dansk brand – ikke at forveksle med cykellåse af samme navn – og i Sam Partner ser vi et stort potentiale i autoprodukter. Men vi ville samtidig gerne forny Basta Car Care, og har længe kæmpet for at få Svanemærket godkendt på den nye serie af seks produkter, som vi nu lancerer under navnet Basta Green Line, fortæller Heine Dalgaard, Nordisk Key Account Manager i Sam Partner A/S.
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som blev stiftet af Nordisk Ministerråd i 1989. Danmark tilsluttede sig i 1997.
Den miljøbevidste profil passer godt til Vojens Speedway Center og SES-holdet i den danske SpeedwayLiga.
– Vi har længe været i dialog med Haderslev Erhvervsråd, som understøtter FN´s 17 verdensmål med henblik på en bæredygtig dagligdag i fremtiden, siger direktør Jacob Olsen fra Vojens Speedway Center og fortsætter:
– I virkeligheden er speedway nok den mest miljøvenlige motorsport af alle. Vi kører på vegetabilsk olie og metanol, som er træsprit.
Og selve navnet Basta?
Ja, ordet stammer fra italiensk, og betyder ” det er nok ” eller ” slut ”. Det er en kategorisk slutbemærkning, hvor man fastslår, at man ikke ønsker at sige mere om den pågældende sag.
Basta.