Sådan startede speedway

15/12/2023

Lørdag den 15. december 1923 skabte den australske promotor Johnnie Hoskins historiens første speedwayevent. Det bliver fejret i denne weekend i delstaten New South Wales. Journalist og pressechef Ib Søby har til sin seneste bog ” Speedway 100 ” fundet en artikel, hvor Johnnie Hoskins selv fortæller om sportens begyndelse.

West Maitland Stadium – Foto: Motorcycling Australia

Midt i Hunter Walley, omkring 170 kilometer nord for Sydney, ligger byerne Maitland og Kurri Kurri, hvor speedwaysporten fik sin spæde begyndelse for hundrede år siden. Det var her, at den unge og rastløse Johnnie Hoskins i 1923 fik ideen til at inviterer ”fartdjævle” på motorcykler til at dyste på byens atletikstadion, som også blev anvendt til hesteløb.

Og fordi der ikke var plads til alle på banen på en gang, udtænkte Hoskins systemet med fire kører og point 3-2-1-0.

Nogle år senere skrev Johnnie Hoskins selv en artikel om de historiske dage.

Her et uddrag:

– Jeg ankom til West Maitland sent på eftermiddagen, fik vækket en sovende Cabbie uden for stationen, og bad ham med en myndig stemme om at køre mig til et passende hotel.

Og her var det så, at skæbnen greb ind.

Mens et gammelt øg af en hest traskede afsted, fik jeg pludselig øje på to gamle venner som kom gående på fortovet, Percy Weedon og hans partner fra Darwin.

De betalte min droske og introducerede mig for hoteldirektøren, og gav mig en velkomst som en længe savnet bror! De ejede den lokale biograf, og hurtigt var jeg i gang med at lave arrangementer, indsamlings-shows, boksning og alt muligt andet, og med stor succes.

Så kom der også et tilbud om at blive leder af byens stadion, og det årlige landbrugsshow.

Jeg havde netop købt en motorcykel og foreslog komiteen, at vi kørte motorcykelløb på stadion. Den ide blev omgående fejet af bordet, men jeg insisterede. Som en sidste mulighed risikerede jeg bare mit job ved at invitere omkring tyve gutter med deres motorcykler til en prøvetur på stadions hestebane, en tidlig søndag morgen.

Larmen bragte komitemedlemmerne ud af deres senge, og snart var der forsamlet en stor flok mennesker som kiggede på. Jeg kørte selv med på min gamle Triumph fra før første verdenskrig, men jeg kørte kun denne eneste gang, for gutterne var så hurtige, så farligt tætte på mig, at jeg besluttede aldrig at køre igen.

Det løfte har jeg holdt.

I midsommeren 1923 – december i Europa – afviklede vi den første Electric Light Karneval med musik, dans og motorcykelløb, og det var et tilløbsstykke.

 Så skiftede vi navnet til ”Speedway” og kørte løb hver uge.

– Vi havde stort set ingen præmiepenge. Vi havde ingen forsikring, ingen sikkerhedsbarriere, ingen højtalere, og med hensyn til lys var fuldmånen den bedste projektør om aftenen.

Kørerne racede for det meste uden hjelme, handsker, motorbriller, eller dragter. De fik de flyvende slagger lige i ansigtet. De kørte med opsmøgede ærmer og begge fødder på fodhvilerne, og banen var omkring femhundrede meter.

De startede ved lyden af en startpistol, som man også kender fra atletik.

De tog lygter, skærme og bremsere af deres private motorcykler, og de heldigste af dem samlede deres maskiner efter løbet og kørte hjem. Men dem som var uheldige måtte ofte sove et eller andet sted på stadion og vente til solopgangen, hvor de måske kunne reparer deres motorcykler.

Jeg arrangerede to sæsoner i West Maitland, tog til Newcastle og drev en stor 8oo meters bane i Hamilton.

Johnnie Hoskins kom senere til England, hvor han sammen med Wembley-bossen Sir Arthur Elvin var med til at skabe den britiske liga, og det første VM i 1936. 

Den nye sport bredte sig hurtigt til hele verden, for det var i en tid hvor motorcykler var hot, og det var en sport som ikke var helt så dyr, som andre former for motorsport.

Det første løb i Danmark blev kørt på Roskildevej ved København i 1928.

Johnnie Hoskins – Foto: Maitland Mercury
Første speedwayprogram – Foto: Motorcycling Australia

Seneste nyheder

BERNTZON FORTSÆTTER HOS SES

Den 30-årige svenske topkører Oliver Berntzon fortsætter sin danske karriere hos SES – Sønderjylland Elite Speedway i 2024. Hermed er SES truppen på ni kørere, inden transfervinduet lukker den 1. marts. Af Ib Søby Tilbage i 2010 var Oliver Berntzon også en del af...

Mads Hansen: Stabilitet er styrke

Den 23-årige Mads Hansen er Sønderjyllands mest markante speedwayprofil i mange år. Han håber på landshold, grandprix wildcard til Vojens, og deltagelse i SEC EM serien i 2024. Men hans altoverskyggende mål er, at udvise stabilitet og fremgang for sine klubhold i...

ZMARZLIK KÅRET AF JOURNALISTER

Foto: Discovery En udvalgt panel af 18 speedway-journalister fra hele verden, har kåret den firedobbelte verdensmester Bartosz Zmarzlik som klodens suverænt bedste i 2023. Hermed blev Zmarzlik den allerførste vinder af den ny-indstiftet pris DET GYLDNE HJUL, anført af...

HANS ANDERSEN STOPPER

En af Danmarks mest succesrige speedwayprofiler gennem tiderne har valgt at stoppe. Efter 23 år som professionel, har Hans Andersen besluttet trække sig tilbage fra den sport, hvor han har givet de danske fans en række store oplevelser - Det føles rigtigt nu. Jeg...

Del på sociale medier