Kan Leon Madsen Holde Skansen

30/08/2019

Når det tyske grandprix er slut lørdag aften ved 21.30-tiden, kender vi den nøjagtige VM-stilling op til årets helt store danske speedwayfest i Vojens i næste uge. De centrale spørgsmål er naturligvis, om Leon Madsen kommer til Vojens som VM-etter, og har Niels Kr. Iversen fundet den fart, som skal fragte ham op i top otte?

Af Ib Søby

Der er et pænt stykke vej fra Teterow til Dannevirke, og lidt længere til skanserne ved Dybbøl, hvor danskerne i 1864 måtte indkasserer et knusende nederlag til Otto von Bismarcks tropper. Det er netop i dette grænseland, at de to næste grandprix løb køres.

For 30-årige Leon Madsen bliver skansen på lørdag den 314 meter lange Bergring Arena. Her vil Madsen kunne føle sig som en ensom soldat med et lille kompagni, der skal forsvare sig mod fjendens heftige angreb. Heldigvis er der ikke tale om kanonkugler og mortérgranater. Nej, det handler om start og fart, om vovemod og taktisk overblik.

Til gengæld er det ikke kun fra tysk side, at der vil komme angreb. Madsen vil blive udfordret hårdt af tropper fra Polen, Rusland, Sverige, Slovenien, Slovakiet, England og Australien. Ja, selv hans danske ” soldaterkammerat ” fra sommerens Par VM, Niels Kr. Iversen, vil på forræderisk vis prøve at give ham baghjul, når de mødes hjelm til hjelm.

Heldigvis er sportens verden en dejlig parallel til alverdens storpolitiske krige og menneskelige lidelser.

Men for Leon Madsen er det selvfølgelig grumme alvor. Det er det også for Zmarzlik og alle de andre i VM-stillingen. Der er ikke længere råd til store fejltagelser, og efter lørdag er der kun tre afdelinger tilbage:

Vojens, Cardiff og Torun.

Som det ses på stillingen nedenfor, er der reelt stadig tale om seks VM- kandidater; Madsen, Zmarzlik, Saytfudinov, Vaculik, Lindgren og Dudek. Der er bare 14 point imellem Madsen og Dudek.

Speedwayfans ved alt om, hvor hurtigt tingene kan ændre sig.

Som bekendt skal der smedes, mens jernet er varmt. Leon Madsen ved godt, at han skal holde kæden stram de næste uger. Måske kommer han aldrig så tæt på individuelle VM-medaljer igen.

I et nyligt interview med TV2 fortæller Leon åbenhjertigt om det mentale pres, det har krævet bare at komme ind i grandprix-serien.

År efter år har Leon Madsen misset den afgørende kvalifikation og har blot kunne se til, mens langt yngre speedwaykørere overhalede ham indenom i spillet om de eftertragtede pladser. Hvert år var han blandt de hurtigste speedwaykørere i verden, men når han nåede den afgørende VM-kvalifikation, kunne han aldrig finde samme fart i cyklen.

– Når du har været med i kvalifikationen syv-otte gange, som jeg har været, og du ikke har kvalificeret dig, så er det sgu hårdt mentalt. Det er utrolig hårdt at vide, at der går et år mere, før man får chancen igen, fortæller han.

Men så kom EM-titlen og opkaldet sidste efterår fra FIM, og med dét roen og ikke mindst troen på, at han nok skal blive verdensmester på et tidspunkt. Det skulle godt nok tage ham længere tid, end han havde regnet med, men det har måske været en fordel, mener han.

– Jeg er faktisk glad for, at jeg først kommer ind i VM-serien nu, for jeg er kommet ind med en masse erfaring. Jeg kommer ikke ind alt for ung, og hvor man måske ikke kan få det vendt, hvis man møder modgang, siger Leon Madsen til Jacob Prytz Hansen fra TV2.

Lørdagens løb er speedwayhistoriens 11. tyske grandprix. Der er fjerde gang i den lille nordtyske by Teterow, ikke langt fra Rostock. Ellers har den tyske udgave i grandprix-sammenhæng ligget i Abensberg, Landshut, Pocking, Berlin og Gelsenkirchen. Hertil kommer den bizarre udgave i 2008, hvor man efter gigantiske problemer på Arena auf Schalke rykkede til Bydgoszcz i Polen!

Tommy Knudsen og Hans Nielsen har vundet på tysk grund, men omkring Teterow er det fakta, at ingen danskere har nået podiet i de tre hidtidige udgaver. Iversen blev dog nummer fire i 2016.

Den 34-årige Martin Smolinski fra München har wildcard, mens Kai Huckenbeck og Max Dilger er banereserver.

Det kunne være interessant at vide, hvilken taktik den for længst afdøde hærfører Otto von Bismarck ville have valgt. Ville Bismarck, med et lumsk smil, holde lidt igen i det nordtyske for så i stedet at knuse de danske drømme ugen efter i Vojens? Ville han satse på en ny triumf lige nøjagtig midt i det Sønderjylland, som han erobrede i 1864?

Det får vi aldrig svarene på.

VM stillingen:

1.   Leon Madsen, Danmark 75

2.   Bartosz Zmarzlik, Polen 69

3.   Emil Saytfudinov, Rusland 68

4.   Martin Vaculik, Slovakiet 68

5.   Frederik Lindgren, Sverige 63

6.   Patryk Dudek, Polen 61

7.   Maciej Janowski, Polen 51

8.   Artem Laguta, Rusland 50

..

9.   Janusz Kolodziej, Polen 48

10. Jason Doyle, Australien 42

11. Niels Kr. Iversen, Danmark 41

12. Matej Zagar, Slovenien 37

13. Max Fricke, Australien 36

14. Antonio Lindbäck, Sverige 30

15. Tai Woffinden, England 27

16. Robert Lambert, England 24

Seneste nyheder

Rejsen mod VM & EM starter i Vojens den 5. april

Danmarks bedste speedwaykørere bliver udsat for en hård test, allerede onsdag den 5. april, hvor årets nationale kvalifikation til VM Grand Prix serien 2024 - og til dette års SEC EM - skal afgøres på Vojens Speedway Center. Det bliver samtidig første gang, at det...

2023 bliver et spændende år

I årets julehilsen kigger Jacob Olsen frem mod 2023, et år der byder på 2 Grand Prix løb i Vojens og et ligahold der skal ud at forsvare deres titel. Først og fremmest er jeg glad for, at vi kan stå her ved årets slutning og kigge tilbage på et år, hvor det var muligt...

DEN NYE LANDSTRÆNER

Danmarks tredobbelte individuelle verdensmester Nicki Pedersen blev tirsdag formiddag udnævnt som ny landstræner i speedway. Det meddeler DMU i en pressemeddelelse, hvor der dog ikke er anført noget om en eventuel assisterende træner, eller om Nicki Pedersen hermed...

SES HÆDRET I HADERSLEV

Fra venstre, Helge Frimodt Pedersen, Benjamin Basso, Mads Skau, Peter Bøndergaard, Jesper Knudsen, Claus Ørts, Nicolai Klindt, Jonas Knudsen, Jacob Olsen og Christina Thomas Lassen.Foto: Haderslev Kommune Af Ib Søby Årets danske holdmestre i speedway SES –...

Del på sociale medier