JACOB OLSEN: LANDSTRÆNEREN KUNNE IKKE MOTIVERER LEON MADSEN I VOJENS

Foto:sportxpress.dk

Del denne artikel med dine venner

De seneste dages efterdønninger fra lørdagens danske VM Grandprix i Vojens, hvor Leon Madsen – sandsynligvis – mistede VM muligheden, fik onsdag ny næring. Danmarks Motor Union offentliggjorde på hjemmeside og facebook, en intern rapport, hvor Landstræner Hans Nielsen lagde baneforholdene i Vojens til grund for den præstation, hvor ingen af de tre deltagende danskere nåede semifinalerne. Denne kritik falder finder Vojens direktør Jacob Olsen urimeligt. Han påpeger i stedet, at Hans Nielsen ikke var i stand til at motiverer de danske kørere.

– Jeg synes det er uprofessionelt, at DMU vælger at offentliggøre landstrænerens rapport. Den virker ikke fyldestgørende, står uimodsagt, og er et skræmmende eksempel på dårlig kommunikation, udtaler Jacob Olsen.

I landstrænerens rapport hedder det om banen:

Netop banen var en af grundene til, at Leon Madsen havde sine udfordringer. Leon som jo netop er hamrende dygtig til forbikørsler, når banen tillader det – og det er hovedsageligt den evne, der har bragt ham i spidsen det meste af sæsonen og som publikum elsker at se.  Den tunge bane, kombineret med hans mange skader, gjorde det derfor ekstra svært for ham.

Jacob Olsen erkender at banen var så hurtig at der blev slået banerekord, men påpeger, at man i Vojens havde tilbudt de danske kørere at få nogle træningspas i ugerne op til VM løbet. Som bekendt blev den officielle VM træning om fredagen aflyst på grund af kraftige regnskyl.

– Normalt har jeg et godt samarbejde med DMU og landstræneren. Men i lørdags oplevede jeg selv – og flere speedwayfolk – hvordan landstræneren virkede direkte demotiverende på Leon Madsen. De brugte utroligt megen energi på at fokuserer på de baneforhold som de ikke kunne finde ud af. Den slags negative energi så man bestemt ikke hos kørere som Bartosz Zmarzlik eller Emil Saytfudinov, siger Jacob Olsen.

– Det var ikke banen, men de danske kørere og landstrænerens evner til at motiverer, som fejlede. Det her er jo grandprix serien, hvor alle 10 afdelinger har sit særegne, og forskellige baneforhold.

Jacob Olsen