Indlæser...

BLUES FOR MR.G

I lyset af coronavirus valgte Tomasz Gollob forleden, at flytte fra sit værelse på et militærhospital i Bydgoszcz, og hjem i en slags selvvalgt karantæne. Den polske sportslegende er stadig svækket efter ulykken for 3 år siden, og føler sig mere sikker hjemme end på et hospital.

Læs her historien om en af efterkrigstidens største polske sportsikoner.

Af Ib Søby

Fredag den 23. april 2017 kørte Tomasz Gollob den smukke tur langs Wisla Floden op til den lille by Chelmno, omkring 40 kilometer nord for hjembyen Bydgoszcz. Som en del af forberedelserne til den kommende speedwaysæson, ønskede 2010-verdensmesteren at deltage i et motocross løb. Det vakte selvfølgelig stor opmærksomhed i klubben KM Wisla Chelmno, at selveste Mr. G havde meldt sin ankomst.

Men det var ikke første gang, at Gollob havde flirtet med motocross. Det var en disciplin han elskede højt, næst efter speedway. Han havde ovenikøbet fået flere skader på en motocross cykel, og flere gange i karrieren havde den polske landstræner Marek Cieslak givet Gollob en skideballe, og bedt ham om at holde sig til slaggerne.

Under opvarmningen, denne St. Bededag i 2017, gik det galt. Ingen ved rigtig hvordan, men pludselig lå Tomasz Gollobs krop forvredet på banen, mens andre kørere stoppede op, og officials ilede hen mod den kvæstede kører. Undersøgelser på hospitalet i Bydgoszcz viste hurtig, at ulykken var langt mere alvorlig end først antaget. Gollob havde bl. a pådraget sig alvorlige rygmarvsskader. Han måtte gennemgå operation, og blev derefter holdt i et farmakologisk koma i flere uger.

Foto: sportowyfakty

Det sportsglade Polen var rystet i sin grundvold. Godt nok var Tomek – eller Mr. G – ikke længere VM kandidat i speedway. Han kørte sit sidste grandprix i 2015, og havde nedtrappet karrieren til ”kun” at køre i den polske liga for klubben i Grudziadz, ikke langt fra fødebyen Bydgoszcz. Men han var stadig – ubetinget – det speedwayelskende lands mest prominente og mest vindende kører gennem tiderne. Paradoksalt nok havde Polen, inden Gollobs VM titel i 2010, kun haft Jerzy Szczakiels højest overraskende VM fra 1973, at glæde sig over.

Tomasz Robert Gollob blev født den 11. april 1971.

Den store historiske universitetsby Bydgoszcz i det nedre Pommern havde lidt smerteligt under nazisternes regime, hvor over 10.000 indbyggere blev henrettet på byens markedsplads, eller ude i ” Dødens Dal”, en park uden for byens centrum. Den efterfølgende kommunist-tid gjorde ikke hverdagen lettere for de 300.000 borgere. Det var gråt og trøstesløst med stalinistisk betonbyggeri, tomme butikker, kemisk industri, sult og fattigdom.

I begyndelsen af 1960érne flyttede Wladislaw Gollob til Bydgoszcz med sin hustru Czeslawa. Han kom oprindelig fra havnebyen Gdansk, hvor han var uddannet på den tekniske skole. Siden havde Wladislaw, som var interesseret i motorcykler og sejlsport, gjort militærtjeneste hos det polske luftvåben i Krakow. Efter flytningen til Bydgoszcz begyndte Wladislaw at dyrke motorcykel rally i klubben Polonia, som også var involveret i speedway, og han fik senere ansættelse som mekaniker i klubben, hvorved han senere kom til at arbejde for profilen Roman Jankowski.

Speedway havde allerede dengang stor opmærksom i den folkelige polske bevidsthed med stjernkørere som Mieczyslaw Polukard, Marian Kaiser, Henryk Zyto og flere. Tre gange –1965, 1966 og 1969 – vandt Polen Hold VM.

Foto: Lars Schróer

De Wladislaw og Czeslawa fik sønnerne Jacek og Tomasz var drengene nærmest født til speedway. Begge var allround sportsudøvere, og i skolen også gode til ishockey og fodbold, men Polonia Stadion og slaggebanen trak både Jacek og ”Tomek” ind i den hæsblæsende sport.

Det er en kendetegnende i mange sportsgrene, at det oftest er lille-broderen som får størst sportslig succes. Jacek var også en dygtig speedwaykører, men som bekendt blev det Tomasz, som blev byens stolthed.

Da elektrikeren Lech Walesa i 1980 iværksatte det folkelige oprør på skibsværftet i Gdansk, og grundlagde den frie fagforening Solidaritet, blev dagligdagen efterhånden ændret til det bedre i det hårdtprøvede Polen. De ugentlige speedwaymatcher kunne dengang have 50-60.000 publikummer, for billetter og øl var billigt. En rigtig folkesport, hvor Tomas Gollob debuterede i den polske liga i 1988 som 17-årig.

Berlinmurens fald og Jerntæppets kollaps, året efter, indvarslede gyldne tider for polsk speedway. Den danske verdensmester Hans Nielsen var en af de første udlændinge, og flere kom til.

Tomas Gollob fik nu også mulighed for at tjene penge i udenlandske ligaer, og mange danske fans husker den unge, men generte motornørd, komme kørende til løb i den danske liga i en bulet Ford Granada stationcar, med farmand Wladislaw som chauffør, og motorcykel og udstyr i bagagerummet.

Foto: BSI/IMG

I 1992 blev Tomasz Gollob polsk senior-mester for første gang. Det blev senere til otte nationale mesterskaber, hvilket stadig er rekord. Hertil kommer et hav af sejre i par og hold-regi, gyldne hjelme, og talrige andre individuelle løb. I længere og kortere perioder kørte Gollob også i udenlandske ligaer, som svenske Vestervik og britiske Ipswich.

De grandprix serien blev indført i 1995 var Gollob en etableret stjerne, og han vandt det polske grandprix i Wroclaw samme år. På grund af sin indelukkede og nørdede tilgang til sine maskiner og udstyr, blev han ofte ladt alene i ryttergården. Han talte ikke engelsk, og var samtidig meget mistroisk overfor det internationale pressekorps.

Han var en kontant racer, og få hurtigt et ry som den slemme dreng i klassen. Den hårde hund som ingen rigtig brød sig om, hvorimod senere polske stjerner som Jaroslaw Hampel og Piotr Protasiewiecz nemmere kunne begå sig fordi de talte engelsk.

Men hans enorme talent på banen kunne ingen tage fra ham.

Gollob vandt ofte grandprixløb, og især under et gigantisk pres hjemme i Bydgoszcz, men det kneb med det stabile bundniveau til at kunne hjemføre en VM titel. Det blev til fire gange VM bronze og to sølv, inden den endelige triumf i 2010.

I mellemtiden havde Tomasz giftet sig med Brygida. Det udviklede sig efterhånden til et meget turbulent og stormfuldt ægteskab, selv om de fik datteren Wiktoria sammen. Parret gik fra hinanden i 2010 efter gensidige beskyldninger og retssager. Onde tunger i polske speedway siger, at Gollob netop blev verdensmester det år, fordi har var ude af slagsmålet med hustruen.

I det hele taget levede Gollob ofte på et knivsæg. Han fik mange styrt og skader på banerne, og havde et biluheld i 1999 som kostede en VM titel.

I 2007 styrtede han ned i et privatfly i Polen, sammen med Wladislaw og den norskfødte kører Rune Holta. Gruppen var på vej hjem efter det danske grandprix i Parken og overlevede mirakuløst.

Tomasz Gollob sidder nu i rullestol hjemmet i Bydgoszcz. Har han været indlagt på militærhospitalet siden februar på grund af en række komplikationer efter to operationer. I december fik han fjernet sin pacemaker, og i januar foretog lægerne en ny rygmarvsoperation. Samtidig kæmper han konstant mod blærebetændelse, en konsekvens af at han ligger meget ned.

Foto: Bydgoszcz tourist.pl

Han drømmer og håber på en mirakeloperation i USA, som måske kan hjælpe ham førligheden tilbage. Det er en operation som koster 6 millioner danske kroner, men med støtte fra det polske speedwaymiljø og den polske motorunion PZM, er det muligt at skaffe disse midler.

Hans gamle klub Polonia er faldet noget tilbage de senere år. Den vil han gerne være med til at genrejse, og dermed give noget tilbage til den by og den sport som gav ham så meget succes.

Mr. G af Bydgoszcz.

Seneste nyheder

DA NÆSTVED VAR SPEEDWAY BY

I årene efter 2. verdenskrig var speedway virkelig hot i England, og i andre europæiske lande. Således også i Danmark, hvilket understreges af denne korte film fra 1951 – speaket af Gunnar ”NU” Hansen. Se link nederst. Foto: Speedwaylife.com Af Ib Søby Over 20.000...

Speedway Legenderne: Dennis Sigalos

Han delte et skæbnefællesskab med Bruce Penhall, uden helt at opnå samme succes. Men da Dennis ” Siggy ” Sigalos stoppede karrieren som kun 25-årig, havde han dog vundet mere end mange speedwaykørere kan drømme om. Af Ib Søby Fotos: Dennis Siggy Sigalos Museum,...

SVENSK TALENT FORLÆNGER MED SES

Når SES – Sønderjylland Elite Speedway med et års forsinkelse får debut i Metal Speedway League i 2021, kan publikum glæde sig til at opleve den 20-årige Anton Karlsson som en af holdets C-kørere. Efter Andreas Jonssons og senest Antonio Lindbäcks karrierestop, er et...

Generalforsamling flyttet til 24. februar

Det er selvfølgelig regeringens forsamlingsforbud som udsætter den årlige generalforsamling i Vojens Speedway Klub. I en nytårshilsen opfordrer Jacob Olsen både de nuværende - og gerne nye medlemmer - at indbetale kontingent for 2021. - Der er ikke nogen hemmelighed,...

Del på sociale medier