Historien

For mange år siden havde Ole Olsen, dengang verdensmester i speedway, en vision om at bygge en speedway arena til sin elskede sport, nær ved sin hjemby Haderslev. Enhver som tvivlede på Ole Olsens målbevidsthed i at overgå alle odds, burde have indset, at de talte om manden som er vant til at forvandle drømme til virkelighed.

Ole Olsen, den første danske kører, som vandt verdensmesterskabet, havde allerede anbragt Danmark på verdenskortet, men når folk spurgte, hvor de kunne se sporten i Danmark, måtte han skuffe dem. Der var ingen international bane. Derfor sagde Ole Olsen til sig selv: “Jeg bygger en bane!” Og det gjorde han. I samarbejde med sin daværende partner, Aage Søndergaard, overbeviste han Vojens byråd, som også syntes om ideen, og fik et areal stillet til rådighed. De dannede en klub, sejlede 1.500 tons shale fra England til Danmark og byggede en Speedway bane. 

Ole Olsen sagde: “Jeg forklarede folk, at de ville komme til, at se rigtig speedway, at der ville komme en bane, og at det første jeg ville have, var en god og sikker bane.”

I september 1975, kort efter at have vundet sin anden VM titel på Wembley, klippede en stolt Ole Olsen snoren til Vojens Speedway Center. Over 40.000 fans ankom, og endnu 10.000 måtte køre hjem.

Det var kaotisk i Sønderjylland. Køerne strakte sig ud til motorvejen 12 kilometer væk. Alle topstjerner var der, deriblandt Ivan Mauger, Barry Briggs og Egon Müller. Mauger sagde: “Sikke en perfekt bane Vojens er! Jeg har aldrig kørt på en bane i hele verden, som er så jævn. Ole kan virkelig være stolt over det, han har opnået her.” Dog var dette kun en start på det hele. I 1977 afviklede Vojens det første store FIM løb, the European Junior Championship Final, vundet af Alf Busk. Ikke alt gik som det skulle den aften. Ustandselig regn tvang dommer Günter Sorber til at aflyse løbet og erklære Alf Busk vinder efter 12 heat.

Ole Olsen mindes: “Regn var igen et problem, da vi afviklede VM Par finalen i 1979 på Vojens. Efter at have vundet den individuelle og hold titlerne, var jeg meget benådet over at være den første kører med alle tre titler på én gang.”

Endelig havde Ole Olsen fundet en god partner til Par Finalen, nemlig Hans Nielsen. Men det regnede hele dagen, og efter flere udsættelser, blev det besluttet, at aflyse løbet indtil næste formiddag. Vejret blev bedre og løbet fandt sted og det hele sluttede som et eventyr med Ole Olsen og Hans Nielsen øverst på sejrsskamlen.

Vojens voksede og voksede. Den er altid blevet omtalt som en af verdens mest sikre baner, hvilket blev yderligere bestyrket, da Ole Olsen installerede et helt nyt lysanlæg.

I 1983 blev VM Hold Finalen afholdt på Vojens for første gang og endnu engang blev det en sejr til Danmark, der genvandt titlen, som var blevet tabt til USA det forrige år. Igen i 1986 blev VM Hold Finalen afholdt på Vojens, og Danmark triumferede. I 1988 fik Vojens anerkendelsen fra FIM, til at kunne afholde selveste VM Finalen i Individuel Speedway første gang nogensinde på dansk grund.

“Endnu en drøm gik i opfyldelse,” sagde Ole Olsen, og endnu engang var der en god slutning.

Erik Gundersen, en kører som Ole Olsen, formede sig til en Verdensmester, vandt sin tredje VM titel her på Vojens og samtidig udlignedes Oles egen individuelle VM rekord.

Sikke en aften for Erik, Ole og dansk speedway. Vojens var nu fuldt accepteret som en af verdens bedste speedway baner. VM Finalen kom igen tilbage til Vojens i 1994, og denne gang var det en historisk begivenhed. Det var nemlig den sidste one-day VM Finale, der blev afviklet før speedway verdensmesterskabet startede, på den nye Grand Prix formel. Ingen dansk vinder denne gang, da Sveriges Tony Rickardsson vandt guld. De sidste 4 år har Vojens Speedway Center været banen, hvorpå den danske Grand Prix Finale er blevet afviklet, og som sædvanlig er der blevet sat høje standarder i såvel forberedelser og baneforhold. Og Ole Olsen tilføjer: “Facilitetterne på Vojens vil fortsat blive forbedret og opdateret. Der er tilføjet tribune og vi har udvidet og udbygget ryttergården. Vi har en minibane for 80cc og microkørerne, som er Danmarks fremtid. Hvert år prøver vi at lave nye tiltag og forbedringer.”

Ole Olsen ved, at Vojens er nødt til at følge med på de altid øgede krav til forbedringer og for bedre og bedre faciliteter på størrere speedway stadions, specielt nu hvor Grand Prix serien hvert eneste år bliver større og større. Han siger: “Vojens er berømt ud over hele speedway verdenen, og vi ønsker at sikre, at den fortsat hører til et af de førende speedway stadions og derved bliver tildelt store VM stævner, som transmitteres af flere og flere landes tv-stationer. – Dette er meget spændende tider for speedway og for Vojens, selvfølgelig. Så held og lykke de næste 25 år!

Phil Rising
Speedway Star