MICHAEL JEPSEN JENSEN: JEG KØRER VM FOR MEDALJER TIL DANMARK

30/01/2026

De seneste dages debat i polske medier om justering af pengepræmierne i VM-grandprix-serien påvirker ikke den regerende danske mester Michael Jepsen Jensen, som i år vender tilbage til sportens fornemste klasse.

Af Ib Søby – Foto Frank Cilius

Når vinderen af Deluxe Homeart FIM Speedway Grand Prix of Denmark bliver hædret på podiet i Vojens lørdag den 12. september, vil han, udover champagne og pokal, modtage et præmiebeløb på 11.500 euro.

Det er 5.000 euro mindre end de 16.500 euro, som australske Brady Kurtz modtog for sejren i 2025. Og for den fornemme tredjeplads på Vojens Speedway Center i fjor modtog Michael Jepsen Jensen 10.000 euro. Skulle han gentage det resultat, vil præmien nu lyde på 7.000 euro.

Efter skiftet fra Warner Bros. Discovery til britiske Mayfield er det samlede præmiebeløb blevet nedjusteret med knapt 30.000 euro i hvert af de ti grandprix-løb, som FIM og Mayfield har planlagt for 2026, hvor Vojens er næstsidste — og måske afgørende — runde.

– Det har jo aldrig været en økonomisk guldgrube at køre med i Grand Prix-serien. Man skal næsten være heldig, hvis det går lige op, siger den regerende danske mester Michael Jepsen Jensen.

Han har hidtil kørt 28 Grand Prix-løb, været i fire finaler og vandt tilbage i 2012 det nordiske Grand Prix i Vojens. Det var samme år, hvor han også blev Danmarks seneste U21-verdensmester.

– Men det er klart, at verdensmesterskabet har en særlig betydning for de fleste idrætsudøvere på topniveau, så når jeg i år kommer tilbage, handler det mest om at vinde sejre og gerne medaljer til Danmark, siger Michael Jepsen Jensen.

– Speedway har jo slet ikke den samme økonomi som Supercross eller Road Racing, hvor de store motorcykelfabrikanter er dybt involveret. Som speedwaykører har man ikke nogen indflydelse på økonomien i VM-serien, og vi må bare tage, hvad vi kan få, mener Michael Jepsen Jensen.

– Vi ved jo ikke, om VM-serien var en god forretning for de tidligere rettighedshavere som BSI/IMG eller Discovery. Hvis der sad bagmænd og tjente store penge på os kørere, ville vi da gerne have større gevinster, men det er øjensynligt slet ikke tilfældet.

– Jeg glæder mig til den kommende sæson og tager udfordringen op på den måde, at hvis jeg kan skabe stærke resultater, har jeg også muligheden for at være interessant for danske sponsorer, siger Michael Jepsen Jensen.

– En ting er økonomien, men noget andet er medaljer og mesterskaber, og dermed også dansk sportshistorie.

Dette års VM-serie begynder lørdag den 2. maj i tyske Landshut, og når – som nævnt – til Vojens Speedway Center, lørdag den 12. september.

Herunder kan du se oversigt over pengepræmierne:

Latest news

SES SEJRER STORT

Med 16 point - 50 mod 34 - bevarede SES – Sønderjylland Elite Speedway spidsen i den danske SpeedwayLigaen efter aftenens match på Vojens Speedway Center mod Nordjysk Elite Speedway. Nordjyderne kom aldrig rigtigt til fadet på en – i øvrigt udramatisk og velarrangeret...

OK PENGE TIL VOJENS SPEEDWAY KLUB

En check på 11.825 kroner blev i onsdags overrakt fra OK til ungdomsarbejdet i Vojens Speedway Klub. Det skete i forbindelse med matchen SES – Sønderjylland Elite Speedway mod Region Varde, hvor Peder Venter fra OK kunne overrække den årlige donation til VSK-formand...

SMAL MEN SIKKER SES SEJR

Med 44-40 på Vojens Speedway Center sejrede SES – Sønderjylland Elite Speedway over gæsterne fra Region Varde Elite Sport. Den smukt afviklede match – uden problemer af nogen art – var ganske lige i den første del, hvor stillingen var uhyre tæt. Efter heat 10 stod den...

SES SLOG GSK GRINDSTED

De nye 5-1ér skilte, som publikum hiver i vejret når SES- Sønderjylland scorer dobbeltsejre, kom i den grad i brug i aftenens match på Vojens Speedway Center. SES scorede dobbeltsejr i de tre første heats til de knapt 2000 tilskueres store begejstring – og dermed var...

Share on social media